Enkelt stilrent lack är snyggt och funkar i alla lägen men jag gillar att ”spöka ut” mina naglar som min pappa en gång sa till mig med glimten i ögat.

Är man ovan eller ”feg” kan graderat lack vara ett sätt att vara lite järv. Senast jag graderade för några veckor sen var det med två nyanser av rosa och toppat med ett diskret glitterlack från essie. För övrigt ett snyggt glitterlack som kan höja en enfärgad nagel.
image

Det du behöver är önskade nagelack, make-upsvamp och tejp.
image

Börja med att grunda med ett lack i valfri färg. Det kan bero på vilken effekt man vill få på slutresultatet. Ljusa färger blir starkare om man grundar med vitt men vill man få en lugnare färg kan man grunda med den ljusare av de färger man ska gradera med. Som i det här fallet skulle jag valt den ena rosa. Men jag ville att de skulle bli starkare så jag grundade med två lager vitt. Förstås har jag tidigare lagt ett baslack också (alltid ett baslack först).

Ett tips är att tejpa runt naglarna för att undvika färg runt naglarna, då blir det mindre att ”städa” efteråt. Efter ett par gånger och man inte har så bråttom kommer man klara det här utan att gradera fingrarna men till dess är tejpen bra.

Ta nu make-upsvampen och pensla på färg som på bilden. Första gångerna måste man lägga på lite mer eftersom svampen suger åt sig en del. Innan du börjar ”svampa” nageln kan du dutta mot ett papper för att få ett hum om hur mycket färg den avger. Sedan är det bara att börja dutta på naglarna. Jag har valt att lägga min gradering diagonalt men testa olika vinklar om du vill det. Upprepa så många gånger du vill tills du får den täckning du vill ha. Toppa sedan med ett topplack. Eller gör som jag, lägg först ett lager glittrigt lack innan topplacket. Någon dag senare lade jag dit hjärtana som ni kan se på den övre bilden.

Här har ni även några fler bilder då jag använt mig av tekniken. När jag har lite längre naglar igen ska jag visa fler sätt att gradera.

wpid-photogrid_1429086092933.jpgJust nu har jag korta naglar därför vi håller på med rensning, eldning och rivning. Senaste igår klippte jag ner dom. Ganska skönt. Bara man tar hand om sina naglar och händer så spelar det ingen roll vilken längd man har. Så länge de inte är skitiga.

Har ni frågor, något som är otydligt? Tveka inte att fråga. Var orädda och våga testa

 

