Etiketter

,

Som jag berättade tidigare fick jag hem 15 liter jordgubbar i fredags så helgen blev inte så lugn som jag hade hoppats. Igår på dan innan festen rensade jag 10 liter helt perfekta jordgubbar och frös in ca 3 liter hela som dom är, 2 liter skivade naturella och de övriga 3 litrarna åt jag och min man upp, lite på fredagkvällen men även under dagen igår. de sista 2 litrarna skivade jag tunt och lade på två platar för att torka. Aldrig gjort det förr, torkat frukt alltså.

Surfade lite på nätet och det skulle ta ca 5 timmar i ugn. Så jag sattade igång igår mitt på dagen. När vi åkte på kvällen stängde jag av ugnen och de fick stå kvar. I morse var de fortfarande alldeles för fuktiga så på med ugnen igen. Totalt har de stått i tempurerad ugn i 10 timmar. Även om det inte gick enligt instruktionerna så var det värt det. För de är nu klara, goda och lite härligt sega.

 

Idag har jag rensat resten av gubbarna och mycket har hamnat i min och min mans mage. Märkligt hur gått det är att bara äta de som de är rakt upp och ner. Men mycket blev även portionerat, blandannat skivat tillsammans med florsocker och limeskal och juice, en annan portion med vanilj och lime. jag fryste in det och tänkte ta fram för att göra frozen chessecake och marmelad i händelse av att man blir bortbjuden och behöver ha med sig något.

Nu ska jag mumsa i mig de sista gubbarna.

🙂

